Har ni någonsin funderat över husbyggnadsmaterialen när ni gått förbi ett hus? Det har jag.
Dels har ju vissa hus finare former än andra och materialet kan även vara rätt så olika. För det mesta, när det kommer till mindre hus är dess form oftast inte något att klaga över. Det är mer materialet som man har använt till att konstruera det med. Man måste ju tänka på det yttre, för det är ju det som andra kommer att se först och främst. Främst framför allt. Nedanför listar jag ett par av de:
1 .Träpanel (eller i stort sett alla trähus) är fint. Det kan inte se fult ut. Jag har i alla fall inte ännu sett något sådant exempel.
2. Betong, det kan fungera i vissa sammanhang. Beroende på hur det ser ut i trakterna.
NB: Varför bygger man hus i grått byggnadsmaterial och låter det vara så?! Uppmanar det inte till depression?! Dålig smak?! (nu menar jag så klart privata boenden)
3. Sten...
...det sista får inte något nummer för att den rankas längst ner på listan och i och med jag inte tänkt och känner till alla material till namnen så får det bli så här. Men sist av allt kommer eternitplattor. Det måste vara det mest hemska material som jag någonsin sett på ett hus. Stora grå (eller färgade, nästan värre) plattor som är fastklistrade på husfasader. Det hade säkert någon praktisk funktion en gång i tiden, men fint!? Nä, det är det verkligen inte! Visst, estetiken kan väl varar väldigt personlig, men det finns väl ändå ett gemensamt mått för estetiken. Man vet helt enkelt vad som är snyggt eller fult.
Det finns fler att ta upp, men det var till eternitplattorna som jag ville komma.
Så här kommer en uppmaning. Arkitekter, beställare och andra involverade parter: tänk efter ett par gånger innan ni bestämmer er för vilket material som ska synas på utsidan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar