Ni vet hur man beter sig och "daddar" för ett litet barn som varken kan gå eller tala: "bodobododobodo!". Förstår de vad vi säger?! Eller tror vi att de ska göra det?!
Detta upprepar vi med djur också. Men det verkar, jag säger verkar i alla fall som om att vi även försöker kommunicera med djuren. Jag är varken den förste eller den siste som gör det, men har ni märkt att när man går på zoo, eller i det här fallet på Skansen att folk försöker att locka djuren med att härma deras läten? Rätt så lustigt beteende när man tänker på det. Det som skiljer djuren från bebisen är att den, förhoppningsvis någon gång inom snar framtid faktiskt förstår vad vi menar och själv börja utnyttja språkets resurser. Man kan kommunicera. Tänk er då hur djuren tar emot det vi försöker förmedla. Vad är det vi försöker säga? Och om vi nu skulle klara av det, vad är det vi säger till de? Vi kanske i allra högsta grad just förolämpat Lapplands ugglan som sitter och redan vänder ryggen mot oss!
Men, man härmar inte vilket djur som helst. Jag har aldrig någonsin hört någon försöka få kontakten med en björn. Tänk er hur det skulle se ut! Eller med ett vildsvin för den delen...! Haha...Och hur låter renen (försökte mig faktiskt på det igår)? Och lodjuret?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar