tisdag 25 juni 2013

Om att cykla



En vän sa till mig en gång: ”Jag tycker du är äcklig och vidrig som läser min privata blogg!”. Jag tyckte det var rätt så roligt i och med att en blogg per definition inte kan vara privat. Vill man hålla en dagbok rekommenderar jag att man skriver det på papper, old fashion way. Varför äcklig och vidrig?

Jo, för att jag kunde nu läsa alla otrevliga och vidriga saker hon hade skrivit om mina vänner.
Jag kan förstå att det är svårt att ta itu med det faktum att man blir påkommen och konfronterad i saken. Men det är bara att bita i det sura äpplet.

Nog om det, det var egentligen cyklister i större svenska städer jag skulle skriva om. Vilka jag nu är en del av under sommaren. Vad som för mig är helt obegripligt och nästintill ett rätt så stort irritationsmoment är den nonchalans som råder bland cyklisterna i staden. Hur ska jag beskriva det – ja…eller?! Jag brukar titta på de som cyklar framför mig ibland, speciellt vid övergångsställen och andra farliga korsningar, m.m. Och det är ingen, med några undantag som faktiskt ser sig för. Det vill säga att det är väldigt få som faktiskt kollar om det finns någon bil i närheten, om det är någon som är på väg att gå över övergångsställen, om det kommer någon annan cyklist bakom i större hastighet, om det är rött eller grönt ljus. De flesta bara skiter i allt. Jag tycker att det är respektlöst och framförallt farlig för en själv och andra att inte ta hänsyn till omgivningen! Jag slås varenda gång över hur egocentriska, själviska och otrevliga folk kan vara. Det gör mig ledsen på folk!

fredag 16 november 2012

Brunost!



Jag är inte speciellt gammal, men jag har genom åren fått höra att jag är lite fransk i sättet. Det kanske beror på att jag är uppvuxen i Paris. I alla fall, dit jag vill komma är att i allt det som omger oss: kläder, mat, attityd, m.m. så måste det finnas en viss standard, eller ”god smak” för vad som får bäras, ätas eller hur man får bete sig. 

Det som slog mig härom dagen var när en god vän la upp en bild med brunost på instagram. Jag har aldrig gillat och kommer aldrig att gilla varken brunost, messmör eller andra mejeriprodukter som kommer i den formen (glömde visst Fjällbrynt). Det är för mig helt obegripligt hur man kan trycka i sig något som verkligen inte är gott. Jag är det mesta. Verkligen! Men inte brun (mjuk)ost. Vissa säger att det växer i munnen på dem när de äter svamp (vilket jag inte kan förstå heller, eller…jo). Så är det när jag endast tänker på det.   

Härmed vill jag bojkotta förtäringen av allt som har med messmör, mesost, brunost eller liknande att göra!

Tack för mig. 

En resa till södra Italien