I samhället finns det två stycken kategorier av människor, eller kanske tre. Den första är de som mest av allt suktar efter att skaffa barn, den andra är den som inte alls vill ha några och den sista skulle vara den som kanske vill ha, men att det inte är någon nödvändighet.
Det kanske inte spelar någon roll vilken kategori man tillhör, men någonting händer med folk så fort som de blir förälder. Det är som om att de blir högfärdiga och placerar sig i centrum. De skiljer ut sig från vardagen och den andre medmänniskan. Har ni aldrig promenerat på gatan och varit på väg att möta en barnvagn, kollat föraren i ögonen och i sista minuten väja åt sidan för att de inte flyttar på sig. På en smal gata är det vi som får gå ner på vägen, det är knappt man hinner kolla efter bilar. Man får helt enkelt välja. Bli överkört av en bil, eller en barnvagn och dess förare samtidigt som man får sig en rejäl utskällning.
Tänk er nu en smal trottoar och tre stycken barnvagnar som rullar bredvid varandra och som snart möter upp er. Mammorna, eller papporna har solglasögon på sig och tittar varken åt sidan eller lite snett. De är ytterst målmedvetna. De ska från A till Ö och ingen, jag menar verkligen ingen, ska få stå i deras väg. Inte ens när den ena barnvagnen skjuter undan den andra så att den nästan kommer ut på gatan. I stället hakar de fas i varandra och tävlar om vem som ska få gå före. Är det någon slags maktspel?! Det skulle kunna jämföras med vissa djurs beteende. Rena rama djungeln om ni frågar mig.
Jag uppmanar alla barnvagnsförare som inte tar hänsyn till sina medmänniskor att ni helt enkelt börjar med det. Ni äger inte gatan! Och det är inte för att ni fört ett nytt liv till planeten att ni har några fler rättigheter än andra. Är ni bittra så tänk då att det var ert val och ingen annans. Respektera fotgängarna! Tack!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar