Det är något märkligt med tiden från gymnasiet. Det känns
nästan som om det är de tre åren på den humanistiska linjen i Paris till stor
del bidragit till den person som jag är idag. Vilket kanske inte är helt
märkligt.
Hur jag kom in på det spåret är rätt så enkelt. Jag började
tänka på byggnader, sen arkitektur och sen min specialisering på gymnasiet.
Utöver de vanliga kurserna och de tre obligatoriska konsttimmarna, valde jag
till 6 timmar extra. Varav 3 av de gick i konsthistorians spår. Ett av de
ämnena som vi behandlade där och som så småningom skulle bli ett av examens
ämnen var just arkitektur. Jag minns väl att jag innan dess aldrig riktigt
tänkt på arkitektur som konst. Mer fel kunde jag inte ha haft!
Den mest påtagliga är Hector Guimard som bland annat ritat
”Les Colombières” och givit (enligt min åsikt) namn åt arkitekturens
jügendstil. Se bara på tunnelbaneingångarna i Paris!
Ungefär samtidigt en helt annan stil med bland annat Charles
Édourd Jeannet också kallad Le Corbusier och Robert Mallet-Stevens. För de
intresserade har bland annat (
om jag inte
minns helt fel) Villa Cavrois av Mallet-Stevens används till
filminspelningar under tidigt 1900-tal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar