torsdag 24 maj 2012

När blir ni nostalgiska, så här brukar det se ut för mig...


Det är något märkligt med tiden från gymnasiet. Det känns nästan som om det är de tre åren på den humanistiska linjen i Paris till stor del bidragit till den person som jag är idag. Vilket kanske inte är helt märkligt.

 Hur jag kom in på det spåret är rätt så enkelt. Jag började tänka på byggnader, sen arkitektur och sen min specialisering på gymnasiet. Utöver de vanliga kurserna och de tre obligatoriska konsttimmarna, valde jag till 6 timmar extra. Varav 3 av de gick i konsthistorians spår. Ett av de ämnena som vi behandlade där och som så småningom skulle bli ett av examens ämnen var just arkitektur. Jag minns väl att jag innan dess aldrig riktigt tänkt på arkitektur som konst. Mer fel kunde jag inte ha haft!

Den mest påtagliga är Hector Guimard som bland annat ritat ”Les Colombières” och givit (enligt min åsikt) namn åt arkitekturens jügendstil. Se bara på tunnelbaneingångarna i Paris!


Ungefär samtidigt en helt annan stil med bland annat Charles Édourd Jeannet också kallad Le Corbusier och Robert Mallet-Stevens. För de intresserade har bland annat (om jag inte minns helt fel) Villa Cavrois av Mallet-Stevens används till filminspelningar under tidigt 1900-tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar